Mõtted Celveron Mobility IPOst

Ilmselt on enamus investoreid kursis sellega, et Cleveron Mobility teeb hetkel IPOt ning kaasab raha. Avalikult kaastakse 5M€ ja sama palju soovitakse kaasata ka privaatses pakkumises, kus saavad osaleda ainult suuremad investorid.

Kuna minu käest on uuritud, mis ma ise teha plaanin – kas osta või müüa või kas üldse tasub ettevõttesse investeerida, siis otsustasin panna kirja mõned mõtted, mis mul ja teistel investoritel ettevõttega seoses on tekkinud.

  • Probleem

    Cleveron Mobility lahendab viimase miili probleemi. Täpsemalt soovivad nad oma autonoomse sõitva platvormi abil pakkuda kiiret ja paindliku kaupade vedu nii era- kui ka äriklientidele. Idee seisneb selles, et sõiduk on elektriline (vähem kahjulik keskkonnale), optimaalne väiksemate kaupade veoks ning tänu autonoomsusele vähendab palgakulu, mida oleks vaja maksta kulleritele. Cleveron Mobility eesmärk on see, et üks operaator suudab tegeleda korraga 10 masinaga. Tulevikus ilmselt on seda arvu võimalik veelgi suurendada.

  • Tiim

    Cleveron Mobility sai alguse Cleveroni sees ning hiljuti kaks ettevõtet jagunesid ning on teineteisest täiesti eraldiseisvad.

    Cleveron tegeleb erinevate paki- ja toidu automaatide tootmisega ning on tõestanud, et saavad logistika ärist aru, suudavad müüa oma tooteid üle maailma ning suudavad ka raskeid aegu üle elada (COVID kriis, suurima kliendi kaotus). Seega minu ja ka mitmete teiste minust kogenumate investorite hinnangul on tegu väga hea tiimiga ning neil peaks olema piisavalt kogemust, et seda ettevõtet edukalt kasvatada.

  • Valuatsioon ja IPO maht

    Ettevõtte valuatsiooni on raske hinnata, kuna hetkel neil käive puudub. Samas kui vaadata nende konkurente USA turul, siis seal on valuatsioonid veelgi kõrgemal ning kui vaadata ettevõtte enda visiooni ja eesmärke siis tundub umbes 51M valuatsioon Balti turul mõistlik. Kui ettevõte suudab 10M näidata, et toote järgi on turul nõudlus olemas ning leida ka mõned kliendid, siis järgmise aasta lõpus raha kaasates on ettevõtte väärtus hoopis palju suurem.

  • Ajastus

    Kuna praegu valitseb turgudel pigem negatiivne sentiment, siis on raske ka IPOde edukas läbiviimine. Seda ilmestab ka näiteks Punktid IPO läbikukkumine. Kuigi mina neid ettevõtteid võrrelda ei tahaks, tegu on ikkagi hoopis teise valdkonnaga ning kaalukategooriaga.

    Mõned investorid arvavad, et peale IPOt saab järelturult odavamalt. Nii võib juhtuda, kuigi kui piisavalt suur hulk investoreid seda ootavad, võib minna hoopis vastupidi. Usun, et spekulante on turul vähem kui varem.

  • IPO turundus

    Kõrvalt vaatajana jääb mulle mulje, et ettevõttel on raha kiiresti vaja ning seetõttu kuulutati IPO üsna tormakalt välja ning erilist turundust jaeinvestorite hulgas ei ole tehtud. Eriti kui võrrelda seda näiteks Enefiti, Hepsori, Textmagicu IPOdega. Võib-olla ettevõte ei tahagi kogu summat praegu kokku saada (kuna hiljem, kui tulemusi on juba ette näidata saab kaasata kõrgema valuatsiooniga) või on neil piisavalt kindlust ja indikatsioone, et saavad soovitud summa kokku.

  • Suurem risk

    Kuna tegu on kasvuettevõttega, millel pole veel maksvaid kliente ning puudub kindlus, et sellist toodet just täna vaja on, peab arvestama, et tegi on väga riskantse investeeringuga. Kindlasti tasub investeerida ainult siis, kui oled nõus kogu sissepandud raha kaotama, kui usud ettevõttesse ja tiimi ning antud sektori kasvu. Spekuleerida sellel IPOl minu hinnangul pole mõtet.

Kuna ma ise olen juba Cleveron’i ja Celevron Mobility aktsionär, siis ma väga suurelt sinna uut raha juurde panna ei plaani. Pigem plaanin teha väiksema panuse, et olemasolev positsioon saaks piisavalt suure osakaalu portfellis. Samas võin kinnitada, et mul ei ole plaanis olemasolevat osalus maha müüa.

Ja taaskord, tegu on kasvuettevõttega ja investeerida tasub ainult siis kui mõistad kõiki riske ja oled valmis raha kaotama!

Kui sul tekkis küsimusi, anna julgelt teda, vaatame ja arutame koos!

Kommentaarid

Kommenteeri

Loe, kuidas kommentaari andmed on kaitstud.

Scroll to top